Matematyka Obrazu trochę o wyświetlaczu Pentile
Na zdjęciu w dużym powiększeniu widać że na tym samym polu (powierzchni) ipad 2 ma 3 subpixele a ipad 3 ma 12 subpixeli.
Do czego zmierzam Apple wydało super wyświetlacz to wszyscy wiemy ale chodzi mi o to dlaczego taka rozdzielczość ? Dlatego ,żeby wszystkie programy były kompatybilne z nowym ipadem od razu bez problemów.
Jeżeli ktoś nie wie to zaraz napiszę jeżeli aparatem robimy zdjęcie to bezstratnie (czyli bez pogorszenia jakości) możemy to zdjęcie odbić lustrzanie w pionie i poziomie każde obrócenie zdjęcia o jakiś kąt powoduje jego deformację czyli zniekształcenie, każda zmiana rozdzielczości inna niż pozwalająca dublować pixele też wprowadza zniekształcenia.
Jak to się ma w praktyce najlepiej zobaczyć to na własne oczy (poprosić sprzedawcę w jakimś sklepie o pokazanie ipada 2 i ipada 3(nowego) uruchomić na obu urządzeniach tą samą grę która jeszcze nie dostała upgrade do nowego ipada i zobaczycie że ta gra wygląda identycznie na obu urządzeniach kompletnie tak samo nikt nie odróżni ipada 2 od nowego ipada nie da się , mimo że ekran ma 4 razy lepszą rozdzielczość mało tego gdyby rozdzielczość nowego ipada była ciut mniejsza 1920×1080 (jak wcześniej pisałem) albo nawet większa 2100x1600 przykładowo, to ta gra na nowym ipadzie wyglądała by gorzej niż na ipadzie 2 przez to skalowanie (matematyka albo byśmy musieli stracić jakieś pixele albo w drugim przypadku wymyślić je i dodać do obrazu) tak czy inaczej zawsze byłby obraz gorszy. To kiedy ten obraz będzie lepszy w tej grze ? Tylko w jednym przypadku kiedy developer dokona poprawek i tylko wtedy otrzymamy obraz 4 razy lepszy. W przypadku new ipad developerzy poprawili 100 000 aplikacji w tydzień z 200 000 tysięcy w appstore.
Co to ma wspólnego z Samsungiem ? No właśnie ! W przypadku androida gdzie wszystko jest w rozdzielczości 800x480 skok jaki miał miejsce w przypadku Samsunga NOTE a teraz Galaxy s3 do rozdzielczości 1280x720 ma się nijak, powinien być skok 1600x960 wtedy nie było by problemów. Jedyna nadzieja w developerach tylko oni mogą soft dostosować do wyświetlacza ale w przypadku androida znając google play nie liczył bym na taką szybką reakcję. Ktoś pewnie powie co za problem GPU to przeskaluje i ok. Dla mnie nie do końca i nie jest ok jak ktoś ma NOTE to niech sobie wmawia, że nie widać różnicy... jego sprawa.
W przypadku SGS3 sprawa ma się jeszcze gorzej niż u całej reszty, wyświetlacz super amoled ten który występuję w SGS3 i NOTE jest klasy PENTILE tej z samsungsa galaxy s1 tylko większa rozdzielczość konkurencyjny telefon HTC ONE ma zupełnie inny wyświetlacz podobny budową do iphona czyli LCD.
Co jest nie tak z tym wyświetlaczem ? Rysunek na dole wszystko nam powie
Po lewej LCD a po prawej SUPER AMOLED
Powyżej widać 1 pixel w lcd składa się z 3 subpixeli 2 pixele to 6 subpixeli natomiast w Pentile 2 pixele to 5 subpixeli niekształtnych i zielonych poniważ jeden zielony świeci naczęściej co widać z rysunku gdyż udaje ,że raz należy do lewego pixela a raz do prawego .To tyle jesli chodzi o SGS3 znowu się dziwię dlaczego nie dał tej matrycy którą miał w sgs2 tam ona ma tą samą zasadę co lcd 6 subpixeli na 2 pixele i wtedy nie ma żadnej "alpejskiej kombinacji" Co prawda tam jest problem z przejściami tonalnymi ale to już inny telefon i inny problem. Dodam jeszcze , że te szpary między subpixelami wpływają na jasność wyświetlacza iphne świeci dużo mocniej niż samsung ok 500-550 nitów na cal super amoled ok 350-400 nitów na cal. Tyle o jakości i różnicy w wyświetlaczach od siebie dodam, że Amoled jest lepszą technologią dla wyświetlaczy ale niech to zbuduje sony albo ktoś inny nie samsung bo zawsze coś ściemni albo zrobi "tańsze" tym bardziej , że już jest RGBW gdzie będą 4 subpixele na pixel, robi się jak w drukarkach tam doszli do 9 tuszy.
Po tym artykule każdy sobie policzy jak jest rzeczywista rozdzielczość wyświetlacza SGS3.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz